اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

ابوالبشر:خواجه نصیر الدین توسی

خـواجه نصیر الدیـن طوسى 597 _ 672 هـ ق

ولادت خـواجه نصیر الدیـن طوسى، روز شنبه یازدهـم جمادى الاول سال 597 هـ.ق در شهر طوس خراسان چشـم به جهان گشـود نام او محمد، کنیه اش (ابو جعفر ) لقبش (نصیر الدیـن) (محقق طوسى) (استاد البشر) و شهرتـش (خـواجه) است.
تحصیلات خواجه نصیر الدیـن ایام کودکى و جـوانى خود را در طوس گذراند، و دروس مقدماتى از قبیل خـواندن و نوشتـن، قرائت قرآن، قـواعد زبان عربـى و فارسى، معانى و بیان و مقدارى از علـوم منقـول از قبیل حدیث و ... را نزد پدر روحانى خـود (محمد بـن حسـن طـوسى) فراگرفت در ایـن ایام خواجه نصیر از مادرش در یادگیرى خـواندن قـرآن و متـون فارسـى استفاده مـى کـرد .خواجه بعد از طى دوره سطح عالى در نیشابـور و برای ادامه تحصیل به شهر رى و از آنجا به قم و بعد از مدتی راهى اصفهان شد، لیکـن در اصفهان استادى که بتـواند از او استفاده نماید، نیافت بعد از انـدک مـدتـى به عراق مهاجـرت نمـود در عراق علـم فقه را فراگرفته و در سال 619 هـ ق، موفق به اخذ درجه اجتهاد و اجازه روایت از معین الـدیـن گشت خـواجه در عراق در درس اصـول فقه علامه حلـى حـاضـر گشت، وى نیز متقـابلا در درس حکمت خواجه شرکت مى نمود ایـن سنت حسنه تاکنون در حـوزه ها باقى است و استاد و شاگرد به فراخـور معلـومات علمـى یکـدیگر از هـم استفاده مـى کنند و نهایت تـواضع و فروتنـى را براى کسب علـم از خود نشان مى دهند. خـواجه سپـس در موصل نجـوم و ریاضـى را مـىآمـوزد به ایـن ترتیب خـواجه نصیر دوران تحصیل خـود را پشت سر مـى گذارد و بعد از مـدتها دورى از وطـن و خـانـواده قصـد عزیمت به خـراسـان مـى کنـد.اساتید خواجه نصیر الدین از محضر اساتیدی که از محضرشان بهره مند گردیده است عبارتند از: 1 ـ از محضر دایى بزرگوارش (نور الدیـن على بـن محمد شیعى) . 2 ـ از محضر ریاضـى دان معروف آن زمان (محمد حاسب) کسب فیض نموده است. 3ـ آخریـن استادى که خواجه در طوس پیـش او تلمذ نمود (عبدالله بـن حمزه) دایى پدرش بوده است. 4 _ درس خارج فقه و حدیث و رجال را در محضر امام سراج الدین کسب علم نمود. 5_ فرید الدیـن داماد نیشابورى دانشمند بزرگ آن عصر بود که خـواجه در حضـور ایـن استـاد اشـارات ابـن سینا را آمـوخت. 6ـ کتاب قانـون ابـن سینا را از قطب الـدیـن فرا گرفته و در نهایت از محضـر عارف نامـور شیخ عطار نیشابـورى بهره مند گردید. 7ـ ابـو السادات اسعد بـن عبد القادر. 8 _ خـواجه نصیر علـم فقه را از محضـر (معین الدیـن سالم) فرا گرفته است. 9ـ در موصل از محضر (کمال الدیـن موصلى) نجـوم و ریاضـى را آموخت.شاگردان شاگردان بسیاری از محضر خواجه کسب علم نموده اند که معروف ترین آنان را می توان : علامه حلی و ابـن فـوطـى یکـى از شـاگـردان حنبلى مـذهب را نام برد.
تألیفات آثار علمى و قلمـى فـراوانـى از خـواجه به یادگار مانـده که به برخى از آنها اشاره مى گردد. 1 ـ تجرید العقایـد 2 ـ شرح اشارت بـو علـى سینا 3 ـ قـواعد العقـایـد 4 ـ اخلاق ناصـرى 5 ـ آغاز و انجام 6 ـ تحـریـر مجسطـى 7 ـ تحریر اقلیـدس 8 ـ تجـریـد المنطق 9 ـ اساس الاقتباس 10 ـ ذیج ایلخانـى 11 ـ آداب البحث 12 ـ آداب المتعلمیـن 13 ـ روضه القلوب 14 ـ اثبات بقاء نفس 15 ـ تجرید الهندسه 16 ـ اثبات جوهر 17 ـ جامع الحساب 18 ـ اثبات عقل 19 ـ جام گیتى نما 20 ـ اثبات واجب الوجود 21 ـ الجبر و الاختیار 22 ـ استخراج تقویم 23 ـ خلافت نامه 24 ـ اختیارات نجوم 25 ـ رساله در کلیات طب 26 ـ ایام و لیالى 27 ـ علم المثلث 28 ـ الاعتقادات
29ـ شـرح اصـول کافـى.... ادامه مطلب را در منبع مطالعه فرمایید.
منبع: چهره های ماندگار http://243.blogfa.com/post-72.aspx
ایرنا:بزرگداشت خواجه نصیر الدین توسی - روز مهندسی
بناي رصد خانه مراغه از افراط و تفريط منجمين آندوره جلوگيري كرده و از اوهام و خرافاتي كه بنام دلالت هاي فلكي انتشار پيدا كرده بود و مغولان آن را دامن مي زدند جلوگيري كرد. يكي از دانشمندان مشهور امريكا بنام فانديك در يكي از تعليقات خود مي نويسد:‌ دانشمندان نجومي اروپا براي هر يك از كوههاي كره ماه نامهائي از فضلاي جهان را كه خدمات شايسته اي به جهان علم كرده اند نام گذاري نموده اند از جمله يكي از كوههاي كره ماه بنام خواجه نصيرالدين طوسي نامگذاري شده است.
(منبع: http://www2.irna.ir/occasion/5esfand84/index.htm)

آذربایجان شرقی و بی مدیریتی ها

تبريز - 4/2/87خبرنگاركيهان:با توجه به تاكيد رئيس جمهور برحضور كامل مديران درمحل كارخود، 30درصد مديران آذربايجان شرقي پروازي هستند.«محمد اسماعيليان اقدم آذر» رئيس سازمان بازرسي كل آذربايجان شرقي با بيان اين مطلب افزود:بيشتر مديران پروازي درمحل كارخود حضور ندارند و به همين دليل، عملكرد مسئولان مربوطه مناسب نيست و به جاي انجام وظايف اصلي، به كارهاي فرعي مي پردازند و اين مسئله سبب مي شود تا براي مردم مشكلاتي ايجاد شود.وي با تاكيد بر ضرورت توسعه استان خواستار بازنگري درباره مديران پروازي شد و هشدار داد: در صورتي كه اين روند ادامه يابد مردم همچنان با مشكلات خود دست وپنجه نرم خواهند كرد. اسماعيليان اقدم آذر دربخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: فعاليت بازرسان استان آذربايجان شرقي امسال 30 درصد افزايش پيدا مي كند.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

توجه فرمایید:


صفحات عمومی و غیر تخصصی را در وبگاه ذیل مشاهده نمایید.
آقای کارشناس همه چیز، مدیر ورزش تهران
کارشناس صنایع مهمات سازی وزارت دفاع ، کارشناس معاونت بین الملل وزارت صنایع و معادن ، کارشناس ارتباطات مردمی دفتر رییس جمهور منتخب ، رییس هیات تخلفات اداری وزارت تعاون ، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت تعاون نیز از جمله سوابق اجرایی وی به حساب می آید.
شب گذشته سیمای جمهوری اسلامی ایران، نسبت به سوابق غیر مربوط به وظیفه یکی از مدیران ورزشی واکنش نشان داد.به گزارش خبرنگار فردا، پخش خبری 20:30 در ویژه برنامه خارج از گود با بیان سوابق اجرایی نامربوط به وظیفه مدیر کل جدید تربیت بدنی استان تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.گفتنی است "علیرضا مددی " دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس روابط بین الملل است و کارشناس صنایع مهمات سازی وزارت دفاع ، کارشناس معاونت بین الملل وزارت صنایع و معادن ، کارشناس ارتباطات مردمی دفتر رییس جمهور منتخب ، رییس هیات تخلفات اداری وزارت تعاون ، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت تعاون ، مشاور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران ، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت مهندسی خدمات ایران خودرو (ایساکو) و مدیر بازرسی ویژه داخلی گروه صنعتی ایران خودرو نیز از جمله سوابق اجرایی وی به حساب می آید.اخیرا علیرضا مددی در حالی با حکم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی به عنوان جانشین جمشید تقی زاده در اداره کل تربیت بدنی استان تهران منصوب شده است که سابقه ورزشی در کارنامه اش دیده نمی شود.
منبع: فردا نیوز

گلها وگلبوته ها

تصاویری لزشهید آقا مهدی باکری، رامین فتحی، رییس جمهوری در کنار تابلویی از امیرکبیر، اسماعیل رضازاده، مهدی گرامی و رضا صوفی جهت روئت دوستان

















۱۳۸۷ فروردین ۱۵, پنجشنبه

توجه فرمایید:

صفحات عمومی و غیر تخصصی را در وبگاه ذیل مشاهده نمایید.
http://sajedinet.blogfa.com /

نقدی بریک اصطلاح!



استاد مکرّم، حضرت آيت الله آقای جعفر سبحانی پس از تقديم تحیّت، نامه پدرانه و محترمانه و نيکخواهانه شما را در پايگاه خبرگزاری فارس خواندم و آن را حاوی موعظه حسنه و جدال به احسن يافتم. شک ندارم که وظيفه روحانی و غيرت ايمانی و عرق مسلمانی و "دولت احمدی و معجزه سبحانی" شما را به نوشتن آن نامه برانگيخته است.

متن فوق فرازی از پاسخ دکتر عبدالکریم سروش به آیت الله العظمی جعفر سبحانی می باشد نکته مورد نظر ما در این نوشتار عبارت بدیع اما بدعت آفرین دولت احمدی می باشد که از یکی از ابیات مولوی به عاریه گرفته شده است. ما در معنی و مفهوم این اصطلاح دراین قسمت از نامه معانی و احتمالات زیر را از نظر می گذرانیم:
1-منظور از این اصطلاح می تواند کابینه آقای دکتر محمود احمدی نژاد باشد که در این صورت تحمل تعبیر دولت احمدی از ناحیه شخصیتی چون دکتر سروش برای نهادی به نام دولت برای خواننده گران می آید چون اولاً دولت وسیعتر از آن است که ویژگیها و ابعاد آن در یک شخص خلاصه شده باشد مثلاًاصطلاحاتی چون دولت موقت ،دولت سازندگی، دولت اصلاحات و..قابل تصور است ولی شعارهایی چون دولت بازرگان دولت هاشمی، دولت خاتمی، دولت احمدی و..قابلیت پذیرش را ندارند، ثانیاً دولت متعلق به خدا و احتمالا ًاولیا‍ی خدا و در مرحله بعدی متعلق به مردم است و به هیچ وجه دولت نمی تواند در یک شخص جمع و یا واگذار گردد.
2-می توان از این اصطلاح به صورت صفتی برای دولت کنونی کشورمان یاد کرد ولی با وجود زمینه پذیرش این وصف، نخست بدلیل نابجا بودن این توصیف به این معنی که دولت احمدی و متصف به وجود فرزانه پیامبر عظیم الشان هرگز عملکرد و گرایشی نخواهد داشت که موجب واکنش و موضع گیری متقابل شخصیتی چون دکتر سروش گردد و ثانیاً وجود صفاتی چون دولت کریمه و... این اصطلاح را بی وزن می کند.
3-در منزل سوم می توان اصطلاح دولت احمدی را بعنوان شریعت محمدی(ص) و دین اسلام و سازوکاری که ازاحکام و معارف دین مبین اسلام ساطع می شود در نظر گرفت ،یعنی این دین اسلام و شریعت نبوی بوده که آیت الله سبحانی را بر آن داشته تا در مقابل اظهار نظر و مصاحبه دکتر سروش از مواضع حقیقی دین اسلام دفاع نماید.
4-می توان این اصطلاح را صفت و تعریفی از جانب دکتر سروش برای آیت الله سبحانی در نظر گرفت بدین معنا که منظور شکوه و عظمت علمی ،معرفتی،ومعنوی آیت الله سبحانی که شبیه و نشات گرفته از شکوه و عظمت پیامبر عظیم الشان اسلام می باشد.
حال با این اوصاف اگر منظور دکتر بند اول است که بدعت است وهم جای سوال دارد و اگر منظورشان بند دوم است که در این معنا نیز جای سوال باقیست!

رای گیری الکترونیکی

::اما و اگرهاي راي گيري الکترونيکي ::

انتخابات دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي در راه است و مباحث مربوط به برگزاري انتخابات الکترونيک نيز دوباره رونق گرفته است. در اين ميان ، برگزاري انتخابات الکترونيکي در کشور ما، چند سالي است که با نزديک شدن به هر انتخابات مطرح مي شود؛ اما پس از ارائه طرح ها و بررسي هاي گوناگون با مخالفت يکي از مراجع ذي صلاح عقيم مي ماند، ولي به نظر مي رسد در انتخابات پيش رو، گامي به مراتب بلندتر برداشته شود و حداقل بخشي از مراحل اجرايي آن با استفاده از کاربري هاي فناوري اطلاعات صورت پذيرد.هرچند به اعتقاد برخي کارشناسان و با اين که ايران از جمله کشورهاي پهناور جهان است که در 2 دهه گذشته خيز جدي به سوي همراهي با کاروان در حال حرکت سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات جهان برداشته است ، اما به دليل وجود مسايلي همچون نبود برنامه براي بسترسازي تحقق دولت الکترونيک ، به نظر مي رسد زمان برگزاري نخستين انتخابات الکترونيک در ايران هنوز فرا نرسيده باشد و به رغم توسعه زيرساختارهاي کلي فناوري اطلاعات و ارتباطات ، هنوز استانداردهاي مورد نياز براي برگزاري انتخابات الکترونيک در ايران فراهم نشده است.
هاي محاسبه گر وارد عرصه فناوري شد، فکر استفاده از آنها در سيستم هاي عمومي نيز مطرح شد؛ اما براي نخستين بار اين تجربه در دهه 70 رخ داد. در آن سال ها به دليل اين که بايد آراي ماخوذه از شهروندان توسط انسان خوانده و شمارش مي شد (همانند اتفاقي که هنوز هم در کشور ما رايج است) زمان طولاني بين اخذ راي و اعلام نتايج فاصله مي افتاد.
اين زمان طولاني ضمن اين که ذهن بسياري از افراد جامعه را مشغول مي کرد و بسياري از فعاليت ها فلج مي شد، انرژي زيادي نيز از مسوولان شمارش و جمع بندي آرا مي گرفت ، اما در دهه 70 که نسل هاي پيشرفته تر رايانه ها وارد بازار شده بود، دو ايده متفاوت براي راي گيري الکترونيک مطرح شد؛ نخست استفاده از کارت هاي پانچ بود. براساس اين طرح ، براي هر راي دهنده به تعداد داوطلباني که بايد به آنها راي داده شود، کارت هاي پانچ شده اي وجود داشت که نام کانديدا در آن مشخص شده بود، راي دهنده ، يکي از اين کارت ها را درون پاکت مي گذاشت و به صندوق مي انداخت.
سپس کارت با دستگاه پانچ خوان ، خوانده و شمارش مي شد. اما از اين روش به چند دليل استقبال نشد. يکي از اين دلايل ، هزينه بالاي تهيه کارت هاي پانچ مخصوص بود و اگر چه دقت شمارش به طرز چشمگيري در اين روش افزايش مي يافت ، اما هنوز مساله اصلي (زمان و هزينه بود)، حل نشده باقي مي ماند.اما روش دوم که مورد استفاده وسيع قرار گرفت ، در واقع گامي بسيار بلند به سوي انتخاب الکترونيک (e-voting)واقعي بود.
چراکه در اين روش (که يک بار و در انتخابات رياست جمهوري سال 1372 در ايران نيز آزمايش شد) برگه هاي سنتي اخذ راي تغيير شکل دادند و داوطلبان همانند متقاضيان ورود به دانشگاه ملزم به استفاده از مداد نرم شدند. تشابه اين روش راي گيري با کنکور سراسري ، بيش از استفاده از مداد نرم بود.
در اين روش ، در برگه هاي راي نام کانديداهاي انتخاباتي همراه تصوير کوچکي از آنها نقش بسته بود و زير نام هر يک ، مربعي وجود داشت که راي دهنده بايد آن را پر مي کرد. برگه هاي پر شده همان شب در اختيار اسکنرهاي نوري برگه خوان قرار مي گرفت و نتيجه نهايي براساس شمارش برگه ها به صورت ديجيتال اعلام مي شد، اين روش مزيت عمده اي که نسبت به روش پانچ ها داشت غير از کم کردن زمان ، اين بود که هزينه ها را نيز تا حد بالايي کاهش مي داد و از آن مهمتر در انتخاباتي که تعدد نامزدها وجود داشت.
اما امروزه در خصوص انتخابات الکترونيک ، گام هاي بلندتري برداشته شده است. يکي از آنها که در چندين کشور مختلف از برزيل تا برخي ايالت هاي امريکاي شمالي مورد بهره برداري قرار گرفته ، استفاده از کيوسک هايي نظير باجه هاي خودپرداز بانک هاي گوناگون است.
انتخابات در سايه امنيت
انتخابات الکترونيک يکي از خدمات دولت الکترونيکي است که به راي دهنده ، اين امکان را مي دهد تا با بالاترين ضريب امنيتي و حفاظتي ، راي خود را به صورت الکترونيک ارائه کند. سال 2004 و در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري امريکا، برآورد شد که حدود 30 درصد از جمعيت راي دهنده اين کشور، از فرم هاي ويژه فناوري انتخابات الکترونيک استفاده کردند که شامل ثبت مستقيم از طريق تماس دست با صفحه نمايشگر يا اسکنرهاي نوري بوده است.
راي هاي الکترونيک به صورت ديجيتال روي نوار، ديسکت يا کارت هاي هوشمند ذخيره شده ، و سپس به مرکز ويژه اي ارسال مي شود تا در آنجا فرآيند شمارش دقيق آنها آغاز شود. حاميان انتخابات الکترونيک به اين نکته اشاره دارند که چنين روشي هم مي تواند هزينه هاي برگزاري انتخابات را کاهش دهد و هم مشارکت عمومي را بالا ببرد. با اين حال ، اين سيستم منتقداني نيز دارد. به باور آن ها بدون استفاده از کاغذ، باز شمارش آراي اخذ شده فرآيندي مشکل بود و در عين حال دستکاري و تقلب در شمارش مي تواند نتايج واقعي را به هم بريزد. با اين حال انتخابات عمومي در کشورهاي اروپايي و امريکايي در سال هاي اخير به صورت نيمه الکترونيک امتحان شده و نتايج مطلوبي را هم به دنبال داشته است.
طبق آمار همه پرسي هاي به عمل آمده در اين کشورها، به طور ميانگين 75 درصد از مردم (90 درصد مردم بلژيک ، 70 درصد مردم انگلستان ، 75 درصد مردم ايالات متحده و...) با الکترونيک کردن سيستم هاي راي گيري براي اطمينان بيشتر از صحت برگزاري انتخابات و همچنين افزايش سرعت در اجرا و کاهش هزينه ها موافق هستند. البته در يک دولت الکترونيک نيازي نيست که فقط از يکي از سيستم هاي راي گيري الکترونيکي مجزا استفاده شود، بلکه مي توان همزمان از روش هاي مختلف استفاده کرد تا نتايج بهتري از لحاظ مشارکت مردم در انتخابات حاصل شود.
راي گيري رايانه اي ايستگاهي: در اين روش به جاي استفاده از برگه هاي راي و صندوق اخذ راي ، از رايانه ها استفاده مي شود؛ به اين ترتيب که در محل اخذ راي ، شخص راي دهنده توسط مانيتورهاي حساس دستي و يا صفحه کليد و يا مدادهاي الکترونيکي ، نامزد مورد نظر را انتخاب کرده و راي خود را ارائه مي کند، در اين روش امکان معرفي نامزدها در کنار عکس هرکدام نيز وجود دارد، در حال حاضر مدل هاي جديد از اين دستگاه ها، همانند دستگاه هاي خود پرداز (ATM) نيز توليد شده اند.
امکان اجرايي شدن انتخابات الکترونيک در کشور وجود داردعلي اکبر جلالي ، کارشناس فناوري اطلاعات و استاد دانشگاه علم و صنعت ايران که همانند بسياري از کارشناسان ، اجرايي شدن انتخابات الکترونيک را براي راي گيري اسفند ماه قطعي مي داند، دراين باره به خبرگزاري مهر مي گويد: براي اجرايي شدن انتخابات الکترونيک نياز به زيرساخت مناسب نظير شبکه هاي ارتباطي باسيم و بي سيم ، رايانه و نرم افزارهاي مناسب است ؛ امکانات زيرساختي موجود کشور تا حدودي نسبت به گذشته ارتقا يافته و از آنجا که راي گيري نياز به سيستم پرسرعت و پيچيده فني ندارد، امکان اجرايي شدن آن در کشور فراهم است و از طرفي ، خوشبختانه وزارت کشور و شوراي نگهبان نيز که در چند سال گذشته همواره به دنبال يافتن راهکار اجرايي کردن اين موضوع بوده اند، به اين نتيجه رسيده اند که مي توان در شرايط کنوني انتخابات الکترونيک را در کشور به مرحله اجرا درآورد.
به اعتقاد وي راي گيري الکترونيک براي نخستين بار هزينه بسياري دارد، زيرا نصب نرم افزارها، سخت افزارها و آموزش براي بار اول نياز به صرف بودجه دارد؛ اما اگر به طور مداوم انتخابات به صورت الکترونيک انجام شود، قطعا هزينه انتخابات الکترونيک کمتر خواهد بود و به طور کلي ، هزينه انتخابات الکترونيک کمتر از راي گيري سنتي است.
او مي گويد: در نهايت تجربه اي که در اين انتخابات به دست خواهد آمد، مي تواند در مشارکت بيشتر مردم براي تصميم گيري هاي ملي موثر باشد به عنوان مثال اگر انتخابات الکترونيکي به يک فرهنگ تبديل شود، شوراي شهرها و شهرداري ها مي توانند حتي براي کارهاي کوچک از شهروندان پرس وجو داشته باشند و آنها را در امور مشارکت دهند.
البته در روش راي گيري رايانه (ايستگاهي)، تشخيص هويت افراد راي دهنده با استفاده از مدارک شناسايي صورت نمي گيرد و در هر حال ، در اين روش هم مردم مجبور به حضور در مکان هاي راي گيري هستند و به جاي اين که راي خود را روي کاغذ بنويسند و به صندوق بيندازند، از رايانه استفاده مي کنند، ايستگاه هاي راي گيري در اين روش مي توانند به شبکه هاي امن اکسترانت وصل شوند و آخرين آمار را هر لحظه به سرورهاي مرکزي بفرستند. از مزاياي اين روش ، اطلاع نامزدها از وضعيت خود در هر لحظه و به دست آمدن نتايج انتخابات در سريع ترين زمان ممکن (گاهي درست در پايان زمان راي گيري) است اما در عوض با پياده سازي اين روش ، هزينه هاي برگزاري انتخابات بالا مي رود زيرا ايستگاه هاي راي گيري بايد مجهز به سيستم هاي رايانه اي متصل به شبکه باشند و از طرفي ، کنترل و حفاظت از شبکه اي که اين ايستگاه ها را به سرور مرکزي وصل کند کار مشکلي است.
در انتخابات نوامبر 2004 امريکا هم از ايستگاه هاي راي گيري در کنار ديگر روش هاي راي گيري الکترونيک استفاده شد، به اين ترتيب که دولت براي راحتي مردم اقدام به نصب کيوسک هايي در فروشگاه ها، مراکز عمومي و دفاتر پست کرد و مردم با مراجعه به يکي از اين مراکز اقدام به راي دادن مي کردند.
راي گيري اينترنتي: اين روش يکي از کم هزينه ترين راه هاي برگزاري انتخابات است ، چراکه به ايستگاه هاي راي گيري نيازي نيست و نيروي انساني در اين ايستگاه ها هدر نمي رود بلکه تمام افراد واجد شرايط در هر مکاني که باشند مي توانند با مراجعه به سايت هاي اينترنتي که براي اين کار تهيه شده اند، راي خود را به نفع نامزد مورد نظر ارائه کنند. در واقع يکي از مهم ترين مزاياي اين سيستم ، نداشتن محدوديت مکاني براي افراد واجد شرايط راي است و آنها هر کجاي جهان که باشند مي توانند راي خود را اخذ کنند. البته بحث امنيت در اين روش ، بسيار حائز اهميت است. توجه به اين نکته که هر شخص فقط يک بار مي تواند راي دهد بسيار مهم است.
يکي از روش هاي حل اين مشکل ، ارائه پين کدهاي شناسايي شخص از سوي دولت به تمام افراد واجد شرايط است که قصد دارند از طريق اينترنت در انتخابات شرکت کنند، زيرا سيستم ثبت نام آنلاين را عملا نمي توان پياده کرد. در واقع پين کدها در حکم کلمه عبور براي ورود به سايت انتخابات است.
روش ديگر حل مشکل ، استفاده از کوکي هاست که آن را هم مي توان با برنامه هايي شناسايي و حذف کرد يا اين که کلا جلوي ثبت کوکي را گرفت.
روش بسيار موثر ديگر استفاده از ACTIVEX است ، ACTIVEX ها تنها راه دسترسي کامل سرورها به رايانه کاربران است. در واقع سرورهاي راي گيري پس از دسترسي کامل به رايانه شخص راي دهنده و برداشتن شماره سريال يکي از قطعات سخت افزاري و ذخيره کردن آن در بانک اطلاعاتي خود، از راي دادن مجدد آن شخص جلوگيري مي کنند. اما نکته قابل توجه اين است که ACTIVEX ها از سوي شرکت مايکروسافت ساخته شده و فقط در سيستم هاي عامل ويندوز اجرا مي شوند، در صورتي که تعدادي از کاربران نيز وجود دارند که از سيستم هاي عامل غير ويندوز استفاده مي کنند.
در کل ، بدون در نظر گرفتن مسائل امنيتي ، سيستم راي گيري اينترنتي که يکي از ارزان ترين راه هاي برگزاري انتخابات است و اين سيستم مي تواند تمامي افراد را در هر نقطه اي که باشند، به راي دادن ترغيب کند و اگر مسائل امنيتي آن حل شود، يکي از انتخاب هاي حتمي در سيستم راي گيري کشورمان خواهد بود. در انتخابات سال 2000 امريکا هم از اين سيستم در کنار ديگر سيستم ها استفاده شد که البته به دليل بي اعتمادي مردم ، تنها 4.69 درصد از افراد راي دهنده ، راي خود را از طريق اينترنت اخذ کردند. با وجود نگراني هايي درباره افشا شدن هويت شخص راي دهنده ، خرابي تکنولوژيک ، امنيت شبکه راي گيري ، کارآيي ، ذخيره سازي و انتقال آرا و راي دادن چند باره ، هنوز اميدهاي زيادي براي بهبود اين روش و بهينه کردن آن وجود دارد. در حال حاضر کشورهاي ژاپن ، نيوزيلند، سوئد، سوئيس ، استوني در حال فراهم کردن زمينه هاي راي گيري اينترنتي هستند، چنان که کشور تازه استقلال يافته استوني هم انتخابات موفق سال 2002 خود را از طريق شبکه هاي اينترنتي برگزار کرد.
راي گيري از طريق فرستادن پيامک و تلفن هاي Tone Touch: اين نوع راي گيري که هنوز به طور رسمي در دنيا تجربه نشده است تقريبا يک نوع راي گيري از راه دور است.
در اين سيستم هر کاربر از طريق سرويس پيام کوتاه تلفن همراه خود و همچنين از طريق تلفن هاي مجهز به سيستم tone يا تلويزيون هاي ديجيتال متصل به خط تلفن مي توانند راي خود را به سرور راي گيري بفرستند. يکي از معايب اين روش ، در دسترس نبودن سيستم هاي تلويزيون ديجيتال يا تلفن همراه يا خط تلفن هاي Tone، براي هر شخص است.
درواقع اگر از اين سيستم به تنهايي استفاده شود؛ باعث کاهش تعداد شرکت کنندگان در انتخابات مي شود. اما آسان بودن اخذ راي در اين سيستم ها از مزاياي آن است.

از قضا ترانگبین صفرا فزود!


سال گذشته زمانی که بانک قرض الحسنه توسط رییس جمهور افتتاح شد و تمامی حسابهای قرض الحسنه بانکها به بانک قرض الحسنه انتقال یافت از فرط شادی فکر نمی کردیم که تبلیغات رسانه ای بانکهای دیگر جهت جذب سپرده های قرض الحسنه مردم مخصوصا ًدر ایام عید نوروز چند برابر خواهد شد.از منظر شما دلیل این وضیت غیر منتظره ناشی از چیست؟ لطفاً نظر دهید.

طرحی نو براندازیم!

متن زیر مربوط به یک خبر انتخاباتی از یکی از حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس هشتم را مطالعه فرمایید:
دوهزار و ‪ ۶۴۰نفر كار اجراي انتخابات در شهرستان لردگان رابرعهده دارند
شهركرد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۶/۱۲/۲۱
فرماندار شهرستان لردگان از توابع چهارمحال وبختياري گفت: دوهزار و ‪۶۴۰ نفر دراين شهرستان كار اجراي انتخابات را برعهده دارند.
"حسنعلي جعفري" روز سه‌شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: ‪ ۱۳۲صندوق اخذ راي نيز در اين شهرستان لردگان براي جمع آوري آراي مردم پيش‌بيني شده است.
وي گفت: از آنجايي كه برگزاري انتخابات و حضور گسترده مردم از ثمره‌هاي نظام اسلامي است،مردم اين شهرستان در رقابت‌هاي انتخاباتي شعور بالاي سياسي خود را نشان خواهند داد.
وي از نامزدهاي انتخاباتي نيز درخواست كرد تابا توجه به شرايط شهرستان از تخريب همديگر پرهيز كنند و زمينه درگيريهاي قومي و قبيله‌اي را فراهم نكنند.
ازشهرستان ‪ ۱۷۳هزارنفري لردگان يك نماينده به مجلس شواي اسلامي راه پيدا مي كند.
چهارمحال‌وبختیاری * لردگان * 100.13 رای * جعفر علیپور بهزادی ـ 23.33 رای
منبع :تابناک


موضوع- آمار
جمعیت- ۱۷۳هزارنفر
میزان شرکت در انتخابات -100.13نفر
کادر اجرایی- 2640 نفر
تعداد صندوق- 132 صندوق
تعداد منتخبین در مجلس- 1 نفر
اگر با این حال شمار پرسنل تامین امنیت انتخابات را نیز در کنار آمار فوق در نظر بگیریم چه نسبت های خیره کننده ای را می توانیم بدست آوریم!
آیا این هشداری به مسئولین جهت اتخاذ تدابیری جهت مد نظر قرار دادن کارایی مورد انتظار در اجرای انتخابات، و به عبارت بهتر، انگیزه ای جهت مدیریت کارآمد انتخابات نیست؟

۱۳۸۷ فروردین ۱۴, چهارشنبه

voting



Groups of people often have to decide among a number of alternatives; usually this is done through some method of voting. We hold elections to select the president, senators, governors, etc. In the United Nations, groups such as the General Assembly and the Security Council decide issues affecting the whole world. Coaches and sportswriters rank the best college football teams in the country, and sportswriters also elect baseball players to the Hall of Fame. People in the movie industry vote on who should get the Oscars. On a smaller level, families have to decide where to go on vacation.
Among these examples, many different rules for making the final decision are used. Some elections, like those for senators, are quite simple - the candidate with the most votes wins. Electing the president is complicated by our electoral college system. The rules for voting in the U.N. Security Council distinguish between permanent and temporary members. Football polls must decide not only a first place team, but also second, third, etc.
In the lessons which follow, we will look at several commonly used voting methods, and also see how the choice of voting method may change the outcome of the election. We will see how elections can sometimes be manipulated to produce a desired outcome, and we will look for a
method "best" voting meth