اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

یک سوال شهروندی؟ نه انتقادی!













قابل توجه آقاي رحيم مشايي وصفارهرندي ، مسولين استاني و شهري، دانشجويان ،پژوهشگران وبويژه مردم شهر ریشه دار مراغا!(مراغا=مراغه)

متن ذیل را مشاهده فرمایید:

سال 2008، سال رصدخانه مراغه معرفي شد
رئيس مرکز پژوهشي اختر فيزيک مراغه، از نامگذاري سال 2008 به عنوان سال "رصدخانه مراغه" از سوي يونسکو خبر داد.

خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ رئيس مرکز پژوهشي اختر فيزيک مراغه، از نامگذاري سال 2008 به عنوان سال «رصدخانه مراغه» از سوي يونسکو خبر داد. دکتر عجب‌شيري‌زاده ضمن بيان اين مطلب گفت:« رصدخانه مراغه 800 سال قدمت دارد که با اختصاص اعتبارات لازم بخشهاي تاريخي و همجوار آن احيا مي‌شود.»وي با بيان اين که اقدامات اوليه براي احياي محوطه تاريخي رصدخانه انجام شده است، افزود:« براي اين منظور نقشه بازسازي محوطه تهيه شده است که درصورت اجراي اين پروژه از حمايت‌هاي بين‌المللي نيز برخوردار مي‌شويم.»رئيس مرکز اختر فيزيک مراغه گفت:« بازسازي رصدخانه مراغه با همکاري سازمان ميراث فرهنگي انجام مي‌شود اما به رغم تهيه تمام زيرساخت‌ها و هماهنگي‌هاي لازم براي احياي اين محوطه از سوي مرکز تاکنون مسئولان ميراث فرهنگي براي تعيين محوطه اقدامي نکرده اند.»عجب‌شيري‌زاده ادامه داد:« درصورت اجراي اين پروژه علاوه بر احياي بناي رصدخانه، مرکز تحقيقات جديدي نيز احداث مي‌شود.» منبع:خبرگزاری میراث فرهنگی


حال این سوال مطرح است که با اراده جهانیان جهت احیا، بازشناسی، مرمت،مطالعه و...رصدخانه عظیم و ریشه دار مراغا که حتی کتابهای قطوری نیز راجع به آن به رشته تحریر درآمده(مثل:کاوشهای رصدخانه مراغه، دکتر پرویز ورجاوند) شهروندان ایرانی به وِیژه شهروندان مراغایی و اما مهمتر مسولین کشوری ، استانی و شهری چه اقداماتی داشته اند؟

حال لین خبر تکان دهنده را بخوانید وسپس وضعیت رصدخانه مراغه را تصویر کنید:

"وی(برونو راسین رئیس کتابخانه ملی فرانسه ) همچنین به معرفی مختصری از تاریخچه کتابخانه ملی فرانسه پرداخت و گفت: پایه های اولیه کتابخانه ملی فرانسه در سال 1350 میلادی و با عنوان کتابخانه شخصی شاه بنیان گذاشته شد اما در اوایل قرن شانزدهم و در دوره فرانسوای اول به صورت یک کتابخانه درآمد. فکر می کنم ما اولین کشور در جهان هستیم که این وظیفه را به ناشران محول کردیم که با انتشار کتابهایشان یک نسخه از آن را به کتابخانه ملی بدهند. از پیش از انقلاب کبیر فرانسه و بعد از آن، سیاست خرید و جمع آوری کتاب و گردآوری آن در کتابخانه ملی بسیار مورد حمایت قرار گرفت.
راسین اضافه کرد: در قرون 19 و 20 فضای ساختمانی کتابخانه افزایش یافت اما تقریباً 25 سال قبل و در دوران ریاست جمهوری فرانسوا میتران بود که اندیشه ای برای توسعه همه جانبه این کتابخانه پی ریزی شد. در حال حاضر کتابخانه ملی فرانسه در کنار موزه لوور از مراکز فرهنگی دیدنی کشور ما به شمار می رود. این کتابخانه در حال حاضر 2700 نفر پرسنل دارد و بودجه سالانه آن 200 میلیون یورو(تقریباً چیزی بیش از 260 میلیارد تومان) است." منبع: (خبرگزاری مهر۱۳۸۷/۰۲/۱۱ )

و اين در حالي است که رصدخانه مراغا حداقل 150سال بيش از کتابخانه ملي فرانسه قدمت دارد ودر گذشته صدها هزار جلد کتاب نفيس و علمي را در کنار خود گنجينه کرده بود.و مطمئنا به دليل وسعت،اهميت وغنا وتاثير مهمي که دارد توجه،سرمايه گذاري، نيروي انساني،و بودجه زيادي را جهت توسعه همه جانبه مي طلبد.
آیا می دانید که مثلاً وقتی اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، و یا کوالالامپور به عنوان پایتخت فرهنگی آسیا، و یا شهر وایمار آلمان به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا و یا فلان سال به عنوان سال گفتگوی تمدنها و یا سال جهانی ریاضیات انتخاب مشوند چه جوی به پا می شود و چه مبالغی هزینه می شود؟

ایا پس از گذشت 6 ماه از این موضوع مبارک!وتامل برانگیز!اتفاق خاصی راجع به رصدخانه افتاد؟حداقل سری به آن زده یا از درون شهر به آن خیره شده و تفکری کرده ایم؟

آیا از تخریب آن کاسته و به مرمت و احیا و معرفی آن پرداخته شده است؟

آیا اصلا درخود شهر مراغا کسی راجع به این موضوع آگاهی دارد؟
آیامسئولین راجع به این مجموعه، با متخصصان مدیریت جهانگردی وصنعت توریسم و صاحبنظران رایزنی نموده اند؟آیااز دانشجویان مدیریت جهانگردی،و سایر دانشجویان جهت اختصاص دادن عنوان پروژه یا پایان نامه خود به این موضوع و مجموعه منحصر بفرد، دعوت و حمایتی به عمل آمده است؟

لابد برای این کار هم باید خواجه نصیرها، علامه حسن زاده آملی ها و...دست به کار شوند!یا این که منتظر باشیم این رصدخانه را هم مثل ابوعلی سینا،مولوی،رودکی،جزایر سه گانه و...جویندگانی هویدا،تملک،ثبت،مرمت،معرفی،قدردانی والبته بهره برداری نمایند!
* اما پرسش مورد نظر ما این است که آیا وضعیت کنونی این مجموعه گرانسنگ با اهداف سند چشم انداز بیست ساله،و نیز با معیارها و راهبردهای مدیریت جهانگردی، و همچنین با اهداف و انتظارات یونسکو و سازمان میراث فرهنگی و اما مهمتر، با شان و منزلت و فرهنگ مردم مراغا و ایران اسلامی همخوانی دارد؟
شگفتا ازاین خبر: "پس از ماه ها تلاش برای تدوین سندی مستدل درباره گذشت هزار سال از اتمام سرایش شاهنامه، دبیرکل بنیاد فردوسی از ارائه پیشنهاد رسمی ایران به یونسکو مبنی بر نامگذاری سال 2009 میلادی به نام خالق شاهنامه طی دو روز آینده خبر داد.
یاسر موحدفر دبیرکل بنیاد فردوسی در گفتگو با خبرنگار مهر، از ارائه قریب الوقوع پیشنهاد رسمی و مستدل ایران به یونسکو در خصوص نامگذاری سال 2009 میلادی به نام "حکیم ابوالقاسم فردوسی" خبر داد." منبع: (مهر۱۳۸۷/۰۲/۲۵)
این هم هدیه مسئولین شهری و استانی به مردم شهر ریشه دار مراغا:

" شنبه 28 ارديبهشت 1387-رصدخانه ملي ايران در يكي از شهرهاي قم يا كاشان تاسيس مي‌شود
كاشان – خبرنگار دنياي اقتصاد: عضو شوراي راهبردي رصدخانه ملي ايران، از تاسيس رصدخانه ملي ايران تا پايان امسال خبر داد.
سعدا... نصيري قيداري كه در همايش سراسري «نجوم از ديروز تا امروز» در دانشگاه كاشان سخن مي‌گفت، افزود: اين طرح به همت جامعه نجوم كشور تهيه و در اسفندماه سال 82 به تصويب هيات دولت رسيد.وي خاطرنشان كرد: براي تاسيس محل اين رصدخانه33 منطقه از سراسر كشور انتخاب و پس از بررسي‌هاي انجام شده از نظر جهت وزش باد، پوشش ابري، تلاطم جوي و پارامتر‌هاي هواشناسي، دو منطقه قم و كاشان از اولويت اجراي اين طرح برخوردار شدند. دبير شوراي راهبردي رصدخانه ملي ايران نيز در اين همايش گفت: با بررسي‌هاي انجام شده، رصدخانه ملي ايران تا سه – چهار ماه آينده، در يكي از دو محل دينواي قم يا كلاه برفي كاشان تاسيس خواهد شد. رضا منصوري افزود: براي تاسيس اين رصدخانه 200 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.وي از پارامتر آلودگي نوري به‌عنوان مشكل اين دو محل نام برد و گفت: اين مشكل برخلاف پارامترهاي ديگر با همكاري شهرداري‌ها و استانداردسازي و روشنايي‌ها قابل رفع است."(روزنامه دنیای اقتصاد28/2/87)

نظر شما چیست؟!

رصدخانه مراغه

رصدخانه مراغه

این رصد خانه که بزرگترین رصدخانه جهان در دوره قبل از اختراع تلسکوپ بوده است در زمانی که مراغه به پایتختی توسط هلاکو خان مغول انتخاب شده بود روی تپه‌ای در غرب مراغه ساخته شده است. اين مجموعه كه امروزه فقط آثار كمي از آن باقي مانده است . طبق نوشته تاريخي درسال657 ساختمان آن به دستورهلاكو نوهٔ چنگیزخان مغول و همت خواجه نصيرالدين طوسي بنا شده است و درساختمان و درتشكيل آن شخصيت هايي چون علامه قطب الدين فخرالدين مراغي،محي الدين مغربي ، علي بن محمود نجم الدين الاسـطرلابي و... شركت داشته اند .بناي رصـدخانه ، 15سال طول كشيد . به امر هلاكو كتب واسباب وآلات علمي ونجومي بسياركه از فتح بغداد بدست آورده بود درآنجا متـمركز گرديد . اين مجموعه تا سال 703 هجري آباد بوده ليـكن پس از آن بر اثر زلزله هاي سخت ، بي توجهي حكام رو به ويراني رفت. و درحال حاضر آثاري از بناهاي متعلقه آن باقي مانده است. اين بنا تا زمان سلطان محمّد خدابنده مشغول به كار بوده است و ويراني آن بطور كامل و دقيق هنوز مشخص نشده است كه در چه سالي بوده است ولي در نوشته هاي حمدالله مستوفي در سال 720 به ويران بودن آن اشاره شده است..رصدخانه مراغه 167 سال پيش از احداث رصدخانه سمرقند ساخته شد و در زمان آباداني يكي از معتبرترين رصدخانه هاي جهان بوده است.در آن زمان بفرمان قوبیلای قآن امپراطور چین و برادر هلاکو خان کارشناسانی برای آموزش و الگو برداری از رصدخانه مراغه به این شهر آمده، پس از مراجعت به چین رصدخانه ای به تقلید از رصدخانه مراغه ساختند. علاوه بر رصدخانه چین همچنین رصدخانه های سمرقند، استانبول وهند از روی رصدخانه مراغه ساخته شده اند.
هولاکو برای نگهداری این مرکز پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای در نظر گرفت. کتاب‌خانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، کره‌های
ذات الحلق، حلقهٔ انقلابی، حلقهٔ اعتدالی و حلقهٔ سموت، نیز فراهم شد. در همین جا بود که زیج ایلخانی به سال ۶۷۰ هجری(۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد. رصدخانهٔ مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیشتر شاخه‌های دانش درس داده می‌شد. به علاوه، چون در آن زمان ارتباط علمی چین و ایران به علت استیلای مغولان بر هر دو سرزمین برقرار شده بود، دانشمندان چینی، از جمله فردی به نام فائو مون‌جی، در این مرکز فعالیت داشتند. همچنین، فیلسوف و فرهنگ‌نامه نویس مسیحی، ابن‌العبری، در رصدخانهٔ مراغه به درس دادن کتاب‌های اصول اقلیدوس و المجسطی بطلمیوس مشغول بودند.
تپه‌اي كه رصدخانه در آن واقع شده است به طول 510 و عرض تقريبي217 متر و به ارتفاع 110 متر مي باشد كه غرب مراغه واقع شده است. كه قسمتهاي مختلف رصدخانه بر روي آن واقع شده است اين بخشها عبارتند: از برج مركزي رصدخانه – واحدهاي مدور پنجگانه – كتابخانه.برج مركزيبرج مركزي كه وسيعترين فضاي كشف شده را تشكيل مي دهد قطري به اندازه 22 متر دارد ضخامت ديوار آن 80 سانتيمتر مي باشد. فضاي داخلي آن شامل يك راهرو و6 اطاق مي شود كه 4 اطاق مستطيلي شكل و 2 اطاق ديگر كه در سمت شمال و جنوب قرار گرفته‌اند شكل هندسي ندارند.
مصالحي كه در برج بكار گرفته شده عبارت است از سنگ قلوه، لاشه، سنگهاي تراش براي ازاره خارجي و داخلي و سنگهاي تراش بزرگ براي ورودي برج آجري در سه اندازة مختلف. ملات و اندود گچ، كاشيهاي بزرگ لعابدار در سه طرح و نوع مختلف سنگهاي حجاري شده و نقش دار و آجرهاي نقش دار تزئيني مي باشد.واحدهای مدور پنجگانهدر قسمت جنوب و جنوب شرقي و شمال برج مركزي رصد خانه پنج واحد مدور كشف گرديده كه هريك بطور مستقيم در كار پژوهش‌هاي نجومي مورد استفاده داشته‌اند. در گوشه شمال غربي تپه واقع در زير حصار شمالي محوطة رصد خانه بناي جالبي به مساحت 330 متر مربع بدست آمده كه با توجه به جنبه هاي مختلف امر مي‌توان آن را كتابخانه مجموعه دانست. بغير از قسمتهاي ذكر شده در دامنة غربي تپه رصدخانه مراغه و مشرف به روستاي طالب خان چهار مجموعه معماري و تعدادي دخمه كشف گرديده كه گذشته از ارزش معماري از نظر روشن ساختن بسياري از ويژگيهاي مذهبي – اجتماعي و اوضاع و احوال خاص دوره ايلخاني به خصوص جامعه مسيحيت زمان، داراي اهميت و اعتبار فراوان مي باشد.
در سال‌های اخیر گنبدی برای محافظت از بقایای این بنا بر روی بخشی از آن ساخته شده است.پرویز ورجاوند و همکارانش در دهه ۱۳۵۰ به کاوش محوطه این رصدخانه پرداختند و قسمت‌های مختلف آن را شناسایی کردند.
منبع:دانشنامه ستاره شناسی به نقل از:http://maragheh.tbzmed.ac.ir/maragheh_rasadkhaneh.html

جهت مطالعه بیشتررجوع کنیدبه: