اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ فروردین ۱۱, یکشنبه

ايراني‌ها بدون مدير بهتر كار مي‌كنند

بنا بر يافته‌هاي يك تحقيق در جامعه‌شناسي صنعتي كه در اختيار خبرنگار «تابناك» قرار گرفته، پرسنل صنعتي ايراني، از بالاترين بهره‌وري در نيمه نخست فروردين ماه برخوردارند.بنا بر اين تحقيق كه در تعدادي از صنايع با توليد مداوم و بدون تعطيلي مانند صنايع پتروشيمي انجام شده است، بالاترين دوره بهره‌وري سالانه در نيمه نخست فروردين ماه ـ كه عملا بخش مديريت و ستادي اين واحدها تعطيل است ـ رخ مي‌دهد و در اين دوره، بيشترين توليد و كمترين نقص فني و خرابي رخ مي‌دهد.در واحدهاي مورد مطالعه، نيمه نخست فروردين ماه داراي بيشترين توليد در ايام سال و كمترين خرابي بوده است كه مطالعات نشان مي‌دهد مهمترين دليل آن، عدم وجود مديريت ارشد و پرسنل ستادي در كنار افزايش اعتماد به نفس و خودشكوفايي كارگران، سرپرستان و پرسنل فني مي‌باشد كه به علت عدم وجود مديران، بار مسئوليت عملا بر عهده اين گروه گذاشته مي‌شود.يافته اين مطالعه جامعه‌شناسي صنعتي نشان مي‌دهد، كارگران، تكنسين‌ها و سرپرستان توليد ايراني به دليل ضريب هوشي بالا، اگر مورد اعتماد قرار گرفته و بار مسئوليت بر عهده آنها گذاشته شود، عملا بهره‌وري بهتري را نسبت به مديران بر جا خواهند گذاشت.در صورتي كه يافته‌هاي اين مطالعه با انجام تحقيقات تكميلي به ديگر بخش‌هاي جامعه تعميم يابد، مي‌توان نسبت به يافتن راه‌حل بحران كارآمدي در اقتصاد ايران تصميم گرفت.
منبع:تابناک

۱۳۸۷ فروردین ۷, چهارشنبه

about election

Introduction
The goal of this paper is to establish new proposals for international electoral standards1
for the use of the Internet during election campaigns (outside of voting).

Election administrators and governments need to decide how they will use the Internet
to improve election processes and better inform voters in the near term regardless of
the complexity and controversy surrounding Internet voting. As has been seen in
elections around the world, the influence of the Internet is growing.

The recommendations2 proposed in this paper attempt to answer the following
questions:

1. How should the Internet be used to support better election processes and
informed voting?
2. What content and services must be online to ensure free and fair elections?
The emerging role of the Internet surrounding elections deserves close attention. It may
be that changes in campaigning and citizen action online, rather than e-voting, present
the real opportunities for—or challenges to—democratic transformation.

۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

توجه فرمایید:

صفحات عمومی و غیر تخصصی را در وبگاه ذیل مشاهده نمایید.

governance

The concept of "governance" is not new .it is as old as human civilization. Simply put "governance" means: the process of decision-making and the process by which decisions are implemented (or not implemented).governance can be used in several contexts such as corporate governance, international governance, national governance, and local governance.
Since governance is the process by which decisions are implemented, an analysis of governance focuses on the formal and in formal actors involved in decision-making and implementing the decisions made and the formal and in formal structures that have been set in place to arrive at and implement the decision.
Government is one of the actors in governance. Other actors involved in governance vary depending on the level of government that is under discussion. In rural areas, for example, other actors may include influential land lords, associations of peasant farmers, cooperative, NGOs, research institutes, religious leaders, finance institutions political parties, the military etc.
The situation in urban areas is much more complex. At the national level national level, in addition to the above actors, media, lobbyists, international donors, multi-national corporations, etc. may play a role in decision-making process.
All actors other than government and the military are grouped together as part of the "civil society". In some countries in addition to the civil society, organized crime syndicates also influence decision-making particularly in urban areas and at the national level.
Similarly formal government structures are one means by which decisions are arrived at and implemented. At the national level, informal decision-making structures, such as "kitchen cabinets" or informal advisors may exist. In urban areas, organized crime syndicates such as the "land mafia" may influence decision-making. In some rural areas locally powerful families may make or influence decision-making. Such, informal decision-making is often the result of corrupt practices or leads to corrupt practices.

انتخابات (در انتخابات شرکت نمی کنیم!)

از منظر ما دانشگاهیان متاسفانه در اثر ضعف علمی و راهبردی ونیز نگرش کوته بینانه مدیران اجرایی و اصحاب رسانه ها مخصوصاً گزارشگران و گویندگان ...اصطلاح شرکت در انتخابات در قاموس سیاسی و اجتماعی کشور ما جایی برای خود پیداکرده است.
چنانکه در تمام لایه های اجتماع مورد استمال قرار می گیرد تا آنجا که حتی در محیط دانشگاهی ،مثلاًدر دانشگاه علامه طباطبایی که بزرگترین و علمی ترین دانشگاه در حوزه علوم انسانی در خاورمیانه است متداولاً مطرح می شود.در این خصوص ناگزیر از ذکر چند نکته ایم:1-نخست اینکه اساساً نفس این سوال بخصوص در باره ملت ما اشتباه است.مگر از انسان یا از یک شهروند می پرسند که:آیا شما تغذیه دارید؟آیا از سامانه های حمل و نقل استفاده می کنید؟آیا خرید می کنید؟پس انتخابات را که از لازمه های زندگی اجتماعی است مگر می شود کنار گذاشت یا نسبت به آن بی اعتنا بود؟2-به قول رییس جمهور نکته سنج وهوشیارمان دکتر احمدی نژاد این سوال راباید از آنهایی کرد که در انتخابات شرکت نمی کنند.باید پرسید چه مشکلی ،چه مسئله ای وجود دارد که در انتخابات شرکت نمی کنید؟کدام استثنا و کدام اتفاقی رخ داده که از شرکت در انتخابات ناتوانید؟خدای ناکرده چه معضل وچه مرضی مانع از شرکت شما در انتخابات می گردد؟3- به زعم ما ،شرکت در انتخابات یعنی حضور در پای صندوق های رای و انتخاب هوشمندانه نامزدهای اصلح ،طبیعی و عادی است،ما نباید در انتخابات شرکت کنیم ما نباید بدین سطح بسنده کنیم ما نباید به حداقلها اکتفا نماییم بلکه ما باید در انتخابات مشارکت نماییم و آن هم از نوع فعالش.یعنی اگر درحین انتخابات عرصه شکل گرفت که نیاز باشد ما نقش فعالتری ایفا کنیم باید این ذهنیت و آمادگی را داشته باشیم بدین سان که اگر نیاز باشد باید آستینها را بالا زد و به دست اندرکاران کمک نمود،شاید نیاز باشد از جیبمان خرج کنیم،یا در حفظ نضم و ایجاد امنیت ایفای نقش کنیم،یا کمکی در امور تدارکاتی و تهیه آذوقه کادر اجرایی انتخاباتداشته باشیم،ما نتنها نباید از این کمک و پشتیبانی احتمالی ابا کنیم بلکه با افتخار به استقبال آن رفته و در آینده با عزت و غرور از آن یاد کنیم. ما نباید در انتخابات شرکت کنیم ما باید در انتخابات مشارکت نماییم جامعه ما باید این دو اصطلاح را از هم تشخیص داده و تفکیک نماید و استفاده بجایی از آنها داشته باشد. مشارکت در انتخابات اسلامی تر ، فراگیرتر ،کارآمدتر و مدنی تر از شرکت در انتخابات است 4-به انتخابات بایستی از زاویه حق و تکلیف نگریست،برای شهروند عادی یک حق و تکلیف است،اما وقتی واقع بینانه تر در آن دقیق شویم برای اقشار فرهیخته و دلسوز مخصوصاً دانشجویان اول تکلیف و بعد حق است، یعنی اول باید کاشت وانگهی برداشت!
5-در جامعه باب شده که در انتخابات شرکت می کنم مثلا: تا مشت محکمی بر دهان صهیونیسم و آمریکا و....بزنم که این موضع از طرف مسئولین و رسانه نیز تقویتمی شود،حا اگر فردا پس فردا آمریکا و ایادی آن در مقابل جمهوری اسلامی ایران کوتاه آمدند و ودر زیر بال و پر این نظام قرار گرفتند که در کوتاه مدت احتمال آن می رود و در بلند مدت قطی است این پرسش مطرح می شود که آیا در چنان شرایطی نیازی به شرکت فعال مردم انتخابات نیست؟ و حضور مردم درصحنه عبث، و در نتیجه مردم در انتخابات شرکت نخواهند داشت؟در حالیکه ابداً ای طور نیست بلکه انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طاعت و عبادت خداست،بیعت با حضرت حجت عج ا... ،شهدا و امام شهدا و ولایت مطلقه فقیه است. انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی انتخاب راهبرداست، تجدید قواست،پیام صلح و عزت و اقتداراست،یا مثل نماز در پایان جملات و عباراتی جهت کاربرد پیشنهاد می گردد
- جهت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیشنهاد شما چیست؟
- شما در چه حوزه ها،تخصص ها وزمینه هایی مایل به مشارکت در انتخابات هستید؟
- مشارکت مردم در انتخابات چه اثری در کشور و چه پیامی به جهان می تواند داشته باشد؟
- احساس شما از مشارکت فعال مردم در انتخابات چیست و آن را به چه چیزهایی تشبیه می کنید؟
-...

۱۳۸۶ اسفند ۲۴, جمعه

غار ناشناخته کبوتر

هامپوئیل


غار غار حفره ای است نسبتا بزرگ بر روی زمین یا در زیر آن مخصوصا اگر طبیعی باشد ، و در زمین دهانه یا مدخلی دارد . غارها به دو دسته طبیعی ومصنوعی طبقه بندی میشوند غارهای طبیعی غارهای طبیعی در اثر عوامل مختلفی چون نفوذ آب در طبقات آهکی ، وجود زمین لرزه یا چین خوردگی، اثر آبشارها و امواج دریا، وجود آتشفشان یا گدازه های حاصل از آن و انواع غارهای یخی به وجود میایند . اکثر غارهای طبیعی آهکی هستند وتعداد معدودی هم در سنگهای گرانیتی و آتشفشانی ویا سنگهای شنی بوجود آمده اند . منشا سنگهای آهکی به طور عمده کربنات کلسیم میباشد . پیدایش سنگهای آهکی احتمالا از دوره پرکامبرین(۵۵۴ ملیون سال قبل) میباشد . دوره های زمین شناسی دوره های زمین شناسی چهار دسته بوده که هر کدام به دسته های مختلف تقسیم بندی میشوند . ۴دسته اصلی عبارتند از پر کامبرین(۵۵۴ملیون سال قبل به بالا) ، پالازوییک (از۵۵۴ ملیون سال تا ۲۴۸ ملیون سال قبل) ، مزوزوییک (از ۲۴۸ ملیون سال تا ۶۵ ملیون سال قبل) و سنوزوییک (از ۶۵ ملیون سال قبل تا زمان حال) . دوره پالازوییک به ۷ فسمت ،دوره مزوزوییک به ۲ قسمت و دوره سنوزوییک به دو قسمت تقسیم بندی میشود که در زیر به اسامی آنها اشاره میشود (اعداد بر حسب ملیون سال میباشد) : ۵۵۴ – ۵۰۴ کامبرین ۵۰۴ – ۴۴۰ اوردوسین ۴۴۰ – ۴۱۰ سیلورین ۴۱۰ – ۳۶۰ دوونین ۳۶۰ -۳۲۵ می سی سی پین ۳۲۵ – ۲۸۶ پن سیلونین ۲۸۶ – ۲۴۸ پرمین ۲۴۸ – ۱۴۵ تریاس و ژوراسیک ۱۴۵ – ۶۵ کرتاسه ۶۵ – ۸/۱ ترتیاری ۸/۱ – ۰ کواترتیاری هنگام عبور آب از روی سنگهای آهکی مقداری از آهک روی سنگها در اثر فعل و انفعالات شیمیایی که ذکر آن در این مجال نمیگنجد، در آب حل شده و در لایه های زمین نفوذ میکند . حال اگر این محلول به داخل غاری جاری شود یا در لایه های سنگهای آهکی نفوذ کند با فضایی که دارای دی اکسید کربن کمتری است مواجه میشود. در این صورت آب مدت بیشتری نمیتواند تمامی کربنات کلسیم را در خود حل نماید . لذا رسوب یا ته نشین نازکی از آهک ، در سقف یادیواره غار به صورت آهک کریستالیزه آویخته از سقف باقی میماند . این تشکیلات آهکی که به طور عمودی از سقف به پایین آویزان شده اند را استلاکتیت یا چکنده مینامند . ته نشین های آهکی به وجود آمده از چکه های آب از سقف به سمت پایین ، در کف غار رو به بالا میروند که آنها رااستالاکمیت یا چکیده مینامند .چکیده ها و چکنده ها به شکلهای مختلف رشد میکنند که میتوان به پرده ای ،سوزنی ، گل کلمی ، نخودی و فندوقی ، اسفنجی و نقل بادامی اشاره کرد . رشد آنها بسیار کند بوده و به نظر بعضی زمین شناسان رشد آنها در هر قرن برابر ۵/۲ سانتیمتر مکعب است . گاهی این دو تشکیلات در طول قرون متمادی بهم رسیده وتشکیل ستونی را میدهند که از سقف به زمین میرسد . زمانی که آب وارد زمین میشود ممکن است در حین حل کردن آهک به رگه هایی از فلزات و مواد معدنی دیگر برخورد کند ، در نتیجه مقداری از آنها را حل کرده و با خود به فضای داخل غار میبرد که در زمان شکل گرفتن تشکیلات آهکی این مواد در رنگ تشکیلات اثر میگذارد . رنگ سفید شیری که در مواقعی به زردی میزند رنگ خالص تشکیلات آهکی است و دیگر رنگها در نتیجه املاح موجود در کربنات کلسیم است . گاهی نیز تشکیلات آهکی به رنگهای مختلف دیده میشود که این امر وجود چند نوع ماده مختلف را درون لایه های زمین نشان میدهد . سیاه——- آهن سبز ——- مس
قرمز——- هماتیت نارنجی ——- جیوه غار رودافشان (جاده فیروز کوه)،علیصدر(همدان) و کتله خور (زنجان) از جمله غارهایی است که تشکیلات آهکی در آنها به وفور یافت میشود . وزش باد در غار باعث تغییر شکل تشکیلات آهکی میشود به طوری که استالاکتیت ها در گوشه هایی ، به جای رشد مستقیم به پایین ، حالت برجسته پیدا میکنند . غارها هواکشهای مخفی بیشماری دارند که هوای خارج به شدت از آنها داخل غار میشود . بدین سبب هوای داخل غار خنک وگاهی بسیار سرد است . همین امر باعث میشود که گاهی آبهای درون غار یخ بزند و به اشکال بسیار زیبای قندیل درایند . یخ بستن آبها در غارها ممولا از اوایل فصل بهار تا اواخر آن ادامه دارد . بهترین وقت برای دیدن قندیلهای یخی اردیبهشت ماه است که بیشترین تعداد و مقدار آنها را میتوان دید . غار یخ مراد در گچسر جاده چالوس و غار یخ در زیر قله دنا از جمله غارهای یخی بسیار زیبا ، در ایران ماست . غارهای مصنوعی به این غارها غارهای دست کن نیز میگویند که تعداد آنها در ایران زیاد بوده و میتوان علت حفر آنها را به چند دسته تقسیم کرد :۱- برای اسکان و زندگی مانند مجموعه غارهای دست کن در میمند شهربابک .۲- برای دفاع که معمولا در مناطق مختلف کوهستانی یا زیر زمینی حفر میشدند .۳- برای برگذاری مراسم و آیینهای مذهبی .۴- غارهایی که در اثر استخراج یک معدن بوجود آمده اند . از میان غارهای مصنوعی ایران میتوان به غار پل مون در استان مازندران بین دو روستای پلور و گزنک ، غار نیاسرمعروف به غار سوراخ رئیس در نیاسر کاشان ، غار قلعه جوق در روستای قلعه جوق در ۱۲۵ کیلومتری همدان و غار آبزا نزدیک روستای چشمه سهراب کرمانشاه اشاره کرد .
ایران جاوید ما مملو از غارهای زیباست که بازدید از آنها جزو خاطرات بیاد ماندنی برای هر کداممان بشمار میرود . .غار کبوتر مراغه که در اصطلاح محلی به غار هامپوئیل معروف است در 15کیلومتری جنوب شرقی مراغه واقع شده است.

این غار در کمره کوهی صخره ای، رو به جنوب قرار گرفته است،و از بستر رود خانه موردی چای حدود 1600متر ارتفاع دارد.دهانه غار 8متر است و ارتفاعش به 25 تا 40 متر می رسد.طول وعرض میدان اول غار(تالار) ،تقریباً40در 60 متر است.در ابتدای ورود به غار ،کتیبه ای به زبان روسی دیده می شود کهتاریخ آن مربوط به سال 1925 میلادی است.اخمیت غار کبوتر به خاطر وجود چاههای عمیق ومخوفی است که به صورت تندره های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می شود.این غار بیش از غارهای دیگر مورد توجه غارشناسانف محققان و کوهنوردانی است که همه ساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می کنند.


از دهانه غار که وارد می شویم به محوطه وسیعی می رسیم که در سقف آن دو حفره جالب توجه وجود دارد. در قسمت شمال شرقی انتهای میدان اول، راهرویی بسیار تنگ وجود دارد که دو راه به میدان اول، یکی به سمت داخل غار و راه بعدی که راه تنگی است به محوطه دیگری در جنوب شرقی غار باز می شود.
در سمت شمالی و شمال شرقی میدان دوم، چهار حفره وفرورفتگی گود به چشم می خورد که نشان دهنده وجود چهار حلقه جاه عمیق است. همه ساله تغییرات زیادی در ئاخل غار اتفاق می افتد. تغییرات عمده میدان اول و دوم از نظر زمین شناسی پیدایش خاکستر است، که گاهی تا قوزک پا و حتی تا زانو می رسد. در اطراف چاهها و دیوارها و سقف میدان دوم رسوبات آهکی و استتلاکتیت، مناظر جالب توجه و زیبایی به وجود آورده است. هوای غار بسیار مرطوب است و در انتهای آن به خصوص در کنار چاه سوم و چهارم هوای کافی وجود ندارد و برای رسیدن به کنار چاههای غار، بدون تجهیزات کافی مانندطناب، نورافکن، وسایل ایمنی، کپسول هوا و راهنما امکان پذیر نیست.
در حال حاضر این غار تحت مدیریت و بهره برداری سازمان یافته نیست.

منابع:
1 - زنده دل، حسن و دستیاران، مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی(1)
استان آذربایجان شرقی، 1376،نشر ایرانگردان

2- http://chekad-club.com/article/?m=138606
۳- http://amouzegar.persiangig.ir/image/duna/PB020009.jpg