اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ فروردین ۱۵, پنجشنبه

نقدی بریک اصطلاح!



استاد مکرّم، حضرت آيت الله آقای جعفر سبحانی پس از تقديم تحیّت، نامه پدرانه و محترمانه و نيکخواهانه شما را در پايگاه خبرگزاری فارس خواندم و آن را حاوی موعظه حسنه و جدال به احسن يافتم. شک ندارم که وظيفه روحانی و غيرت ايمانی و عرق مسلمانی و "دولت احمدی و معجزه سبحانی" شما را به نوشتن آن نامه برانگيخته است.

متن فوق فرازی از پاسخ دکتر عبدالکریم سروش به آیت الله العظمی جعفر سبحانی می باشد نکته مورد نظر ما در این نوشتار عبارت بدیع اما بدعت آفرین دولت احمدی می باشد که از یکی از ابیات مولوی به عاریه گرفته شده است. ما در معنی و مفهوم این اصطلاح دراین قسمت از نامه معانی و احتمالات زیر را از نظر می گذرانیم:
1-منظور از این اصطلاح می تواند کابینه آقای دکتر محمود احمدی نژاد باشد که در این صورت تحمل تعبیر دولت احمدی از ناحیه شخصیتی چون دکتر سروش برای نهادی به نام دولت برای خواننده گران می آید چون اولاً دولت وسیعتر از آن است که ویژگیها و ابعاد آن در یک شخص خلاصه شده باشد مثلاًاصطلاحاتی چون دولت موقت ،دولت سازندگی، دولت اصلاحات و..قابل تصور است ولی شعارهایی چون دولت بازرگان دولت هاشمی، دولت خاتمی، دولت احمدی و..قابلیت پذیرش را ندارند، ثانیاً دولت متعلق به خدا و احتمالا ًاولیا‍ی خدا و در مرحله بعدی متعلق به مردم است و به هیچ وجه دولت نمی تواند در یک شخص جمع و یا واگذار گردد.
2-می توان از این اصطلاح به صورت صفتی برای دولت کنونی کشورمان یاد کرد ولی با وجود زمینه پذیرش این وصف، نخست بدلیل نابجا بودن این توصیف به این معنی که دولت احمدی و متصف به وجود فرزانه پیامبر عظیم الشان هرگز عملکرد و گرایشی نخواهد داشت که موجب واکنش و موضع گیری متقابل شخصیتی چون دکتر سروش گردد و ثانیاً وجود صفاتی چون دولت کریمه و... این اصطلاح را بی وزن می کند.
3-در منزل سوم می توان اصطلاح دولت احمدی را بعنوان شریعت محمدی(ص) و دین اسلام و سازوکاری که ازاحکام و معارف دین مبین اسلام ساطع می شود در نظر گرفت ،یعنی این دین اسلام و شریعت نبوی بوده که آیت الله سبحانی را بر آن داشته تا در مقابل اظهار نظر و مصاحبه دکتر سروش از مواضع حقیقی دین اسلام دفاع نماید.
4-می توان این اصطلاح را صفت و تعریفی از جانب دکتر سروش برای آیت الله سبحانی در نظر گرفت بدین معنا که منظور شکوه و عظمت علمی ،معرفتی،ومعنوی آیت الله سبحانی که شبیه و نشات گرفته از شکوه و عظمت پیامبر عظیم الشان اسلام می باشد.
حال با این اوصاف اگر منظور دکتر بند اول است که بدعت است وهم جای سوال دارد و اگر منظورشان بند دوم است که در این معنا نیز جای سوال باقیست!

هیچ نظری موجود نیست: