اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ بهمن ۱۸, جمعه

کرسی نظریه پردازی 11 - هنر استدلال

کرسی نظریه پردازی 11 - هنر استدلال

نظریه پرداز: دکتر غلامرضا ذکیانی

در مورخه شنبه 1387/11/12 کرسی نظریه پردازی-11 از سلسله کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد. این کرسی متعلق به دکتر علامرضا ذکیانی که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ، و از اساتید مدعو دانشگاههای تربیت مدرس، امام صادق (ع) و ...می باشند ، بود، و عنوان کرسی "هنر استدلال" معین شده و در گروه ویژه علوم انسانی و معارف دینی طبقه بندی شده بود.
دکتر غلامرضا ذکیانی در رشته فلسفه و حکمت اسلامی و با گرایش منطق از دانشگاههای تهران و تربیت مدرس فارغ التحصیل شده اند و مولف مقالات بسیاری در حوزه تخصصی خود بوده اند.
البته بدلیل تفاوت زیاد موضوع این جلسه با رشته تخصصی ما، موضوع آنچنان که باید و شاید برای ما قابل دریافت و تفسیر نبود. ولی در مجموع استاد به دنبال ریشه یابی و ارائه راهکار در جهت مهارت زایی در آموزش علم منطق بودند. و با کنار گذاشتن متغیرهایی چون، نوع نظام آموزشی، اساتید، دانشجویان، و روشی آموزشی، تاملی در خود علم منطق نموده و خواستار بازبینی در خود محتویات امروزی علم منطق شد که مورد تدریس و آموزش واقع می شوند. و از این رهگذر در پی حل ضعف هایی بود که ازایجاد و تقویت مهارتهای منطقی چون کشف، تحلیل، نقد و اقامه استدلال در مخاطبین ناتوان هستند، بر آمد.
در این جلسه دکتر سیدمحمد حکاک، دکتر حسن فتحی از دانشگاه تبریز، دکتر حسین کلباسی از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر هادی وکیلی از پژوهشگاه امام خمینی، دکتر محمد علی اژه ای از دانشگاه اصفهان، دکترسید محمدعلی حجتی از دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان داوران و ناقدان کرسی حضور بهم رسانده بودند.
دراین مقال بایستی از دکتر ذکیانی بخاطر همت والای خود در راستای قدم نهادن در مسیر تولید علمی و نوآوری و نظریه پردازی و نقد ومناظره، و بانیان و شرکت کنندگان در جلسه تقدیر و تشکر نماییم. فضای بسیار علمی و برخوردتقریباً بدور از تعارفصاحب کرسی و نقادان و ... جالب می نمود.
و نیز امیدواریم موج این جلسات تمامی دانشگاهها و دانشکده های موجود در کشور را تحت تاثیر قرار داده و گامی در جهت جنبش نرم افزاری و تولید علم برداشته شود.
البته این جلسه نقاط ضعف و قدرت خاص خود را داشت، نه تنها عموم دانشجویان و اساتید، بلکه حتی دانشجویان و اساتید رشته مربوطه و نیز مسئولین دانشگاهی حضور فعالی در جلسه نداشتند. و مهمتر اینکه هیچ اثر مشخصی از حضور مسئولین هیات حمایت ازکرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، و نیز رسانه و مطبوعات تخصصی و غیر تخصصی مشاهده ننمودیم.
در کل با وجود نقطه ضعفها و کم و کاستی های محتوایی و صوری این جلسات مفید بوده، و نقش بسزایی در تکوین و پویایی نظام علمی کشور دارند.

هیچ نظری موجود نیست: