اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ بهمن ۲۷, یکشنبه

رتبه 89 ایران در پیاده سازی دولت الکترونیکی

رتبه 89 ایران در پیاده سازی دولت الکترونیک

پس از مطرح شدن طرح هایی چون "تکفا" و "تسما" تحمل این اخبار گران می آید.

24 دى 1387 - دبیر علمی دومین کنفرانس شهر الکترونیکی اعلام کرد: ایران در پیاده سازی دولت الکترونیکی در میان 217 کشور دنیا در رده هشتاد و نهم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر جلالی - دبیر علمی دومین کنفرانس شهر الکترونیکی امروز در نشست خبری دومین کنفرانس شهر الکترونیکی، این شهر را مکانی عنوان کرد که در آن تمام خدمات بخش دولتی و خصوصی به صورت شبانه روزی در هر جا، برای هر فرد و در هر زمان قابل دسترسی است.

وی با اشاره به تجربیات کشورهای دنیا در پیاده سازی شهر الکترونیکی، افزود: شهروندان کره جنوبی برای 550 خدمت و شهروندان کانادا برای 350 خدمت از منزل خارج نمی شوند.

جلالی با تأکید بر اینکه در کشور ما زیر ساختهای نسبی برای ایجاد شهر الکترونیکی وجود دارد، اظهار داشت: ثبت نام آزمونهای سراسری، کارت سوخت، خدمات الکترونیکی سازمان حج و اوقاف و سازمان بازنشستگی موید این مطلب است که می توان نسبت به ایجاد این شهر در کشور اقدام کرد.

دبیر علمی دومین کنفرانس شهر الکترویکی به بیان برنامه های این کنفرانس پرداخت و ادامه داد: مقالاتی که به این کنفرانس ارائه می شود شامل مقالات سفارشی (با در نظر گرفتن مشکلات و ضعفهای موجود در زمینه ICT )، مقلات علمی دانشجویان و استادان و گزارش عملکرد دستگاهها در حوزه خدمات الکترونیکی عرضه خواهد شد.

وی کمبود بودجه IT را یکی مشکلات کشور خواند و خاطر نشان کرد: بوجه های این بخش در میان دستگاههای مختلف توزیع شده و هر سازمان و نهادی تجهیزات الکترونیکی را خریداری کرده است اما به موازارت آن خدمات الکترونیکی عرضه نمی شود.

جلالی تأکید کرد: در این کنفرانس بر مستقل شدن این بودجه از سایر حوزه ها تأکید می شود که امیدواریم این امر در تدوین برنامه پنح ساله توسعه در نظر گرفته شود.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شهر الکترونیکی خبر داد و در این زمینه اظهار داشت: در این نمایشگاه خدمات تعاملی (دو طرفه) نهادها و دستگاههای دولتی و خصوصی که قادر باشند در زمان نمایشگاه خدمات خود را به عموم مردم ارائه دهند، عرضه خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، خدمات الکترونیکی، زیر ساختهای الکترونیکی، شهروند الکترونیکی و حاکمیت الکترونیکی را از محورهای این کنفرانس ذکر کرد و گفت: به منظور گسترش خدمات الکترونیکی برای معلولان، با همکاری مسولان کهریزک در حال بررسی نیازهای معلولان هستیم که در این زمینه نیز میزگردی برگزار می شود.

دبیر علمی دومین کنفرانس شهر الکترونیکی با اشاره اهمیت برگزاری و کاربرد این کنفرانس گفت: به عنوان مثال کنفرانس ICT در سالهای قبل با انتقادات زیادی رو به رو شد اما در نهایت 10 هزار دفتر ICT روستایی تصویب شد و در حال حاضر از این میزان، تعداد هفت هزار و 137 دفتر ICT افتتاح شده است.

جلالی گفت: ایران در میان 60 کشور دنیا در رده های پایینی و در حوزهICT در رده های متوسط جهانی قرار دارد.

وی به آمار نفوذ تلفن سیار و ثابت اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه تلفن ثابت از متوسط دنیا بالاتر هستیم علاوه بر این آمارهای جهانی نشان می دهد که تا پایان سال 2008 حدود 61 درصد از مردم جهان تلفن همراه دارند و در ایران در همان زمان از هر 100 نفر 38 نفر دارای تلفن همراه هستند.

جلالی همچنین با اشاره به ضریب نفوذ اینترنت در کشور گفت: طبق آمارها حدود 21 میلیون نفر تا آذرماه به اینترنت دسترسی پیدا می کنند و از نظر جمعیتی در رتبه 17 جهان قرار داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین به رتبه ایران در پیاده سازی دولیت الکترونیکی در دنیا اشاره کرد و افزود: ایران در میان 217 کشور دنیا در رده های هشتاد و نهم قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: