اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه

۱۳۸۷ دی ۱۱, چهارشنبه

بوستان مدیریت دولتی




بوستان مدیریت دولتی


اميرمؤمنان، مولاي متقيان علي (ع) مي فرمايد: ((من علمني حرفاً فقد صيرني عبداً))؛ هرکس چيزي به من بياموزد، مرا بنده خويش کرده است.
امروز چهارشنبه 12/10/87 آخرین کلاس از مجموعه کلاسهای حضوری دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی با گرایش تشکیلات و روشها را، در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار کردیم. کلاس فوق مربوط به درس "طراحی سازمانهای متناسب با عصر اطلاعات" بوده، و اداره کلاس تحت هدایت، استاد بزرگوار دکتر بهروز رضایی منش انجام شد.
حقوق معلم در آينة فرمايشات حضرت سجاد (ع)

حضرت سجاد (ع) در فرمايشات خود سفارش بسياري در حفظ حقوق معلم از سوي شاگردان دارند و مي فرمايد:(( حق کسي که عهده دار تعليم توست آن است که او را بزرگ شماري و مجلس او را سنگين بداري و نيکو به وي گوش فرا دهي و روي خود را بر او کني و با او بلند سخن نگويي و کسي را که از او چيزي مي پرسد تو پاسخ ندهي و بگذاري که خود او پاسخ گو باشد و در مجلس او با هيچ کس به صحبت ننشيني و در محضر او بدگويي از کسي نکني و اگر از او در نزد تو بدگويي شد از او دفاع کني و عيب پوشش باشي و فضايل و مناقب او را آشکار کني و با دشمنش همنشيني نکني و با دوستش دشمني نورزي؛ پس چون چنين کردي، فرشتگان خداي تعالي به سود تو گواهي خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط براي خدا بوده نه به خاطر مردم(( (1).
در این مجال قصد را بر آن بنا نموده ام که ضمن یادآوری و مرور دوره، کلاسهای درس و بوِیژه اساتید گرامی از تک تک دانشجویان همکلاس، کادر ادرای و آموزشی و پژوهشی دانشکده ودانشگاه، و علی التخصیص اساتید فرهیخته و فرزانه ای که زحمت و مشقت اداره کلاسها، و هدایت و راهنمایی دانشجویان را داشتند تشکر وسپاسگزاری نمایم.
در دوره کارشناسی ارشد توانستیم با راهنمایی 10 نفر از اساتید برجسته کشوری، که دانش آموخته دانشگاههای داخل و یا خارج از کشور بودند، 16 ماده درسی را مطالعه و سپری نماییم. این کلاسها در اوقات مختلف از روز و در روزهای شنبه لغایت چهارشنبه به صورت مرتب برگزار می شد. و در نهایت پایان نیمسال با برگزاری آزمون های نهایی نیمسال پرونده ماده درسی نیز مختومه می شد و یا اینکه بنا به تشخیص استاد ناتمام اعلام شده وکماکان تا اتمام مباحث ضروری دروس تداوم می یافت.
و در نهایت می خواهم ضمن معرفی کلاسها و اساتید، فضایل و کمالات ایشان را نیز یادآور شده و مراتب رضایت و قدرانی هود از اساتید را ابراز نماییم.
در این نگاشته قصد دارم به ترتیب مواجه، و ترتیب برگزاری کلاسها به معرفی کلاسها و اساتید همت گمارم.
شاید هر زمان بحث از سیستم برای ما یادآوری شود، اولین چیزی که در ذهن ما غلیان خواهد نمود کلاس ها و بحث های استاد بزرگوار خانم دکتر شمس السادات زاهدی باشد. ایشان در نیمسال سوم استاد درس سمینار آشنایی با سازمانهای دولتی ایران بودند. اخلاق و رفتار متین و همراه باعزت نفس و اعتماد به نفس، محبت و خوشگویی و خوش گویی و خوش رویی از صفات بارز ایشان بودند نسبت به حرکت در مسیر صحیح و اصلاح اشتباهات، حتی در حرف زدن و ادای حروف تاکید داشتند، همیشه نسبت به رعایت حقوق انسانها، توجه به مسائل زنان، داشتن نگرش سیستمی وجهانی، حفظ طبیعت و ... حساس بودند. و هیچ خواهش و پرسش دانشجویی را رد نمی کردند. البته با ایشان در نیمسال آخر آشنا شدیم ، که دلیل تقدمشان در معرفی، رعایت حق تقدم خانمها بر آقایان طبق اموزه های اسلام است.
اولین کلاس در این دوره ما زبان انگلیسی، و نخستین استاد ما در این دوره، آقای دکتر فتاح شریف زاده بودند، که علاوه بر زبان، دروس روش تحقیق در مدیریت و فرایند خط مشی گذاری عمومی پیشرفته را نیز ارائه کردند، علاوه بر کمالات علمی، اخلاق و منش متواضع، متین و بزرگوارانه، تاکید و توجه ویژه ایشان به رعایت اخلاق و انصاف و جامع بینی در مطالعه و نقد متون علمی، و تبعیت کامل از موازین علمی از سوی ایشان، شهره جامعه علمی دانشکده بود.
آقای دکتر بهروز رضایی منش با ارائه دروس تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، و طراحی سازمانهای متناسب با عصر اطلاعات در سه ترم متوالی دسـتگیر، همراه و هادی امینی برای دانشجویان بودند، به واقع، با هر بار حضور ایشان در کلاس و کلید خوردن بحثی، آفاق جدیدی از علم در قالب آشنایی با سایر علوم، شخصیتهای علمی و اجتماعی، کتابها، سخنرانها، انواع مکاتب و فرهنگها و ...به روی مان باز می شد. درد دلها و قبض و بسط های روحی ایشان نیز تاثیر عمیقی بر کلاس داشت.و تقریباً بازدید کننده ثابت و هفتگی وبلاگ ایشان به نشانی ذیل بودیم.)به نشانی ذیل؛
http://www.rezaeemanesh.blogfa.com/
سومین استاد ما آقای دکتر میرعلی سید نقوی بوند که زحمت ارائه درس مدیریت منابع انسانی پیشرفته را بر خود هموار نمودند، ایشان همواره آرام و مطمئن و بدور از تنش، فارغ از فضای پرجنجال سیاسی، با رویکرد علمی و استفاده از منابع بروز و غنی به ارائه مطالب می پرداختند، و سعی در استفاده حداکثری از زمان کلاس را داشتند.
از آقای دکتر جمشید صالحی صدقیانی گفتن شاید بی اساس باشد، چرا که هم غالب جامعه علمی ودانشگاهی ایران ایشان را، حداقل بهتر از ما می شناسند، و نیز زبان ما در ادای حق مطلب قاصر خواهد بود. ایشان با ارائه دو درس آمار(1) و آمار تحلیلی، راهنمایی و آموزش و پرورش دانشجویان را به هنگام غروب آفتاب بر عهده داشتند. غروب آفتاب به این خاطر که ایشان همزمان معاونت آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه را نیز بر عهده داشتند و درست به همین خاطر اغلب کلاسهای ایشان در لحظات پایانی روز و گاه حتی روزهای تعطیل برگزار می شد. ایشان در نهایت سادگی و طیب خاطر و همراه با دلسوزی، ودر عین حال جدی و پشتکارانه به ارائه مطالب همت می گماشتند، و هرگز کیفیت علمی را بر کمیت علمی مرجح نمی دانستند. مسائل اجتماعی و اخلاقی را نیز بمراتب گوشزد می کردند.
روز سه شنبه درس پژوهش عملیاتی پیشرفته را در محضر استاد معزز آقای دکتر امیری داشتیم. ایشان به کارایی و کارآمدی علمی فوق العاده اهمیت قائل می شدند، با رافت و دلسوزی به ارائه مطلب می پرداختند. و هرگز نسبت به رنجش خاطر و یا بطالت زمانی دانشجو راضی نمی شدند.
آقای دکتر رضا واعظی که در نیمسال دوم درس بررسی مسائل مدیریت دولتی ایران را خدمت ایشان مطالعه کردیم، در نیمسال بعدی با ارائه درس مدیریت دولتی تطبیقی پیشرفته لطفشان را از ما دریغ ننمودند. ایشان ضمن وسواس شدید در منحرف نشدن از مسیر علمی، و پرداختن حق متون علمی، از رویکردها و روش های غیر علمی نیز به شدت اجتناب می ورزیدند. چکیده نویسی، مطالعه دقیق، پرهیز از مسائل بی اهمیت و زاید از جمله ویژگی های بارز کلاسهای ایشان بود. ایشان کل کلاس را جهت مشارکت و همکاری در بحثها تشویق کرده و تحریک می کردند.
در درس مدیریت استراتژیک پیشرفته میهمان جلسات پربار و برنامه ریزی شده آقای دکتر داود حسین پور بودیم، هنوز هم تعریف و تمجید روش آموزشی و منش اجتماعی ایشان، ورد زبان دانشجویان استایشان به کارهای همه بعدی و بروز در آموزش، و استفاده از سایتهای اینترنتی معتبر اشاره داشتند، شخصیت والایی برای دانشجویان قائل و از حمایت و راهنمایی های وسیع خود دریغ نمی کردند، در کل، کلاس با ایشان خیلی راحت و خودمانی بودند.
درسی بود که از دوره کارشناسی ارشد برای ما تقریباً ناشناخته مانده بود و از کاربردها و ابعاد آن اطلاع چندانی نداشتیم که همانا درس مدیریت سیستم های اطلاعاتی پیشرفته بود. استادی این درس را آقای دکتر حبیب رودساز برعهده داشتند، ایشان سعی در حفظ فضای کلاس بصورت پرانرژی و باطراوت را داشتند. از نظرخواهی غافل نمی شدند، دایره وسیعی از علم را معرفی می کردند، و از منابع مختلف و جدید استفاده می کردند، در حین اینکه از ارائه مثالهای کاربردی و عینی ومنطبق با کشورمان ایران، بهره می جستند. و در همراهی با دانشجو ظرفیت بالایی را از خویش بروز می دادند.
از جمله اساتیدی که خاطرات ایشان از اذهان پاک نمی شود و مطالب و اشاراتشان برای همیشه در حافظه ما خواهد ماند، آقای دکتر محمد شریف، استاد ارجمند درس حقوق اساسی سازمانهای دولتی بودند، ایشان زاویه دید ما را وسیعتر، اطلاعات ما را بشدت افزونتر، و جهت تحلیل ها و برداشتهای ما را فوق العاده تحت تاثیر و تقویت قرار دادند. به گفتار و کردار منطقی بها داده، و از بحث های عبث دوری می جستند و می گفتند: "ذهن و فکر برای تحلیل است نه حفظ و از بر کردن، حفظ کردن و بایگانی کردن کار ماشین و رایانه است".
احمد ساجدی
12/10/1387 تهران – دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
طباطبایی(ره)

(1)؛
http://www2.irna.ir/occasion/12ordibehesht85/index.htm

۱ نظر:

مهدی اخوان رابع گفت...

سلام
به غايت مشعوفمان نموديد. و دلمان مي خواهد اين نوشتن ها را به طور پيوسته ادامه بدهيد. نوشتن جوهر ما ادميان است. يا علي . رضايي منش